Bigso & Nybro Open

Efter årets Bigso Box så är känslan att allt gick väldigt bra. Och mest, eller enbart är det ju tack vare alla föräldrar som ställer upp och bemannar kiosken under 4 dagar. Jag vill här framföra ett stort tack till er alla som arbetade under era pass på ett föredömligt sätt, tack.

 

Sen som vissa brukar framföra på lite olika sätt, att vi och allt i samhället måste förnya sig (återkommer till det) med ett ”nytt” sätt att genomföra sina ”gamla” saker på!

Vi lyckades under fredagens sista dag utrymma hela Nybro Sporthall på två minuter! För då fick vi uppleva ett riktigt brandlarm som meddelade att det brann i sporthallen. Och för en gångs skull så lyssnade alla på uppmaningen och utrymde hallen blixtsnabbt, bra jobbat.

 

Sen gjorde jag en miss när jag beställde pokalerna till finallagen, de blev lite väl små kan man väl säga! Pinsamt för oss som arrangörer, men alla tänkte nog samma som vi som stod för utdelningen, att det var några små mesiga pokaler Nybro IF delar ut. Men jag fick efter sista utdelningen av de "små" pokalerna i P12 höra av några föräldrar att en i publiken högt och tydligt hånskrattade åt våra pokaler! Återigen en bekräftelse på att ”alla är vi olika”, då jag tror att alla tyckte samma sak som denna hånskrattande person, men 99% skrattar inte rakt ut så att en hel sporthall hör det. Till nästa år hoppas jag att jag beställer "rätt storlek" på pokalerna!!!!

 

Jag fick också en fråga från en av domarna om vilket lag jag höll på i sista finalen i P12 mellan Nybro IF och LSK. Och mitt svar var att jag håller på Nybro IF då det är ”min förening”, men att jag skulle vara glad om LSK vann, då de var det laget som spelar mest och bäst fotboll av alla lagen jag sett under 4 dagars cupspelande. Så gott som alla lag jag sett har enligt mitt sätt att se på inomhusfotboll inte haft någon vidare tanke på hur man bäst spelar ett vägvinnande spel inomhus. Att skjuta så fort man kommer över mittplan har ju visat sig INTE vara något bra sätt att göra mål på!

 

LSK P12 är ett stort positivt undantag, de släpper oftast bollen som första regel, och inte som ett nödvändigt ont när de inte kan dribbla av alla i motståndarlaget. De släpper bollen i god tid innan de blir satta under press. Men i finalen så vann Nybro IF enligt mig mest tack vare ett föredömligt bra försvarsspel. Och tack vare detta bra försvarsspel så tappade LSK tålamodet och gjorde som alla (nästan) andra lag, började dribbla och köra enmansshower! Men då LSK har några av de bättre ungdomsledarna som jag sett så tror jag att de också kommer att utveckla denna ”brist på tålamod”. Sen har även detta P99 lag väldigt många bra fotbollsspelare i sitt lag, vilket gjort att jag med gott samvete rekommenderat vissa av dem till Kalmar FF talangträning som vi genomför i Nybro sen några månader tillbaka.

 

Sen till det jag tidigare nämnde om ”förnyelse” och utveckling. Vi inom Nybro IF har under mina år alltid pratat och diskuterat om och i så fall hur vi skall förnya och utveckla Nybro Open. Och detta har sammanfallit med vissa bloggares önskan om att vi måste förnya oss, men detta har vi som sagt alltid diskuterat. Och till i år så har vi nu ”vågat” göra en förändring på en cup som enligt mina förfrågningar är väldigt uppskattad. Särskilt stor hänsyn har vi även tagit till våra sponsorer som ser Nybro Open som något mycket viktigt och bra för vårt samarbete.

 

Och vi tog då beslutet att införa en äldre pojkklass i Nybro Open. Vilket togs pga att vi de två senaste åren inte fått in några anmälningar i klasserna P15 och P16 till Bigso Box. Och då frågade vi några föreningar om de istället var intresserade av att spela i Nybro Open istället, vilket de var mycket positiva till. Sen tog vi bort det som retade folk mest, ordet ”Elit” och ändrade namnet till Nybro Opens grundares namn, Ingemar Crantz Cup.

 

Och gällande vårt test av "Öppna Kommun klassen" så grundar den sig på att vi haft svårt att följa kommungränserna, samtidigt som Länsturneringen inte haft någon ”tyngd” under cupens historia. Och då fler och fler lag framfört en önskan om att få deltaga i ”kommun” så tog vi beslutet att testa med en ”Öppen Kommunklass” under 2012. Men vi kommer att ställa frågan till alla berörda föreningar om hur de ser på våra förändringar. Så vi har inte bestämt hur Nybro Open 2013 kommer att spelas, det tar vi beslut på efter att vi tagit del av alla föreningarnas inlämnade åsikter. Den som väntar får se! Men vi lär nog få höra vissa åsikter för eller emot våra förändringar, och vi räknar även med klagomål eller "krav på ändringar" av de nyheter vi gjort från dem som "krävt" förnyelse!!!!

 

Patrik Berg


Kommentarer
Postat av: gus

Håller med om att LSK spelade en mycket trevlig fotboll, men i finalen var Nybro det klart bättre laget, både offensivt och defensivt. Och det finns en hel del duktiga fotbollsspelare i Nybros P-99 .or också.

2012-01-01 @ 10:42:17
Postat av: Patrik Berg

Självklart finns det bra spelare i alla andra lag med, men det jag syftar på är framförallt "lagspelet" som LSK var bättre på, i mina ögon. Men Nybro IF hade i mina ögon tex den bästa spelaren i 99-klassen.

2012-01-01 @ 18:39:04
Postat av: ?

har inget o göra med detta men vart spelar tommy P nästa år ? står varken som spelarförluster eller med i er trupp ?

2012-01-02 @ 13:32:45
Postat av: Anonym

Fråga Tommy......

2012-01-02 @ 20:56:27
Postat av: Klubban

Bästa fotbollen i Bigso Box måste väl Pukebergs -00 spelat! Bollen gick som ett snöre mellan spelarna och många vackra gjorde dem! inga andra lag var i närheten av deras spel. De gjorde bl a 12 mål totalt i semi och i finalen.. Rätt bra va?

2012-01-05 @ 21:47:14
Postat av: Klubban

Tappa bort ett ord i förra inlägget.. Många vackra spelmål gjorde dem menar jag.

2012-01-05 @ 21:49:11
Postat av: Anonym

"Tommy e klar" ;)

2012-01-11 @ 00:25:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0