"Alla är vi olika" !

Och så var den första cupen klar, och man får väl säga att det flöt på helt utan problem. 200 matcher utan någon som helst försening känns skönt, då man som tävlingsledare för första gången mest har varit orolig för hur vi hanterar alla problem som kan uppstå när man väl startat cupen. Mest tid har jag väl lagt på planeringen av det nya cup programmet, medans kiosken o dess påfyllning tagit mest tid under själva cupen.
Sen var det tyvärr lite tunt med anmälningar till våra arbetspass som ungdomsledarna skulle fylla, först matchvärdar under 4 dagar, och sen tänkte jag fylla på med några till matchledarlistan. 
Men då vi inte ens fyllde matchvärdarlistan så blev det istället 2,5 heldagar från morgon till kväll för mig, med ibland bara 1 timmes sömn, men som tur var så hoppade min "kopia" Festim Paso in under hela tisdagen (07.00-02.00) som stand in för mig, alla är vi olika! 
Sen är det ju alltid några som utmärker sig under svåra förhållanden, och denna gång var det Anders Olsson och Jonas Kallenberg. Anders såg hur lite folk det var på mina listor, så han tog själv 3 arbetspass, plus att han var där under 2 pass till och hjälpte till med allt som behövdes. Som god tvåa var det herr Kallenberg som hade två pass, samt några välbehövliga inhopp då jag behövde hjälp.
Men det var kanske inte deras storartade insatser som gladde mest, utan attityden som de gav när jag bad om hjälp, eller när de tom frågade mig om jag behövde hjälp, det var alltid en positiv atmosfär, inga problem, det fixar jag attityd som gladde mitt hjärta mest, ett stort tack till er, alla är vi olika!
Sen var det många ledare och föräldrar som gjorde stora insatser under cupen, jag tackar er alla, men vet ju som alltid att det alltid är några få som smiter undan, så är det nog i alla föreningar tyvärr, alla är vi olika! 
Sen hade jag missat/glömt att fylla kiosken med personal under flick klasserna, men med mellan 30 min upp till en timmes förvarning så kom det spelare från A-laget (Egil Edberg, Andreas Gustavsson, David Evaldsson & Gezim Dalipi), och de räddade mig från ett stort kioskproblem, tack för hjälpen, alla är vi olika!
Under minst två tidiga morgnar saknades det också lite domare, men en var alltid på plats iaf så att matcherna kunde genomföras. Också här är det olika personligheter, vissa väntar på det de blir tilldelade (typ matkuponger) medans vissa börjar sina pass med att fråga "var är mina kuponger", alla är vi olika!
Men jag tyckte så gott som alla domare skötte sig mycket bra, skulle själv kanske önska lite noggrannare bedömning då det gäller avstånd, 4-sek regeln, bytena och framförallt glidtacklingarna, men det tar vi till nästa år. 
Fick tyvärr ett tråkigt mail från ett lag i sista klassen, där ett lag kände lite olustkänsloer då en domare ska ha "coachat" ett Nybro IF lag! Det var riktigt tråkigt att läsa, men skall fråga berörda domare hur de ser på det. 
Sen var jag med i radion en morgon och uttryckte där min besvikelse på vissa föräldrars "engagemang" under matcher med sina barn, då det nuförtiden knappt är några som hejar på sina lag, utan man coachar barnen från läktaren, samtidigt som man kan skrika vad som helst till motståndare och domare, men återkommer med mer om detta i ett eget inlägg!
Efter cupen var det i år många föräldrar som stannade kvar tillsammans med de lags ledare som skulle vara där, därför gick efterarbetet väldigt bra, tack allihop. 
Ett lag visade tyvärr inte samma känsla då alla ledare försvann hem när cupen var slut, och matchvärden och matchledaren själva fick städa hela sporthallen själva, alla är vi olika!
Men även om jag här ger ett intryck av att vara bitter så kan jag meddela att så inte är fallet, jag ville bara belysa vissa saker. Men cupen har varit en stor framgång, många har gjort ett stort arbete och ska därför känna vår tacksamhet. Men jag tror vi kan göra cupen mycket mer lättarbetad om vi tillsammans tänker på vissa saker som jag har tagit upp. Sen lär nog jag också få höra vad jag borde gjort och vad jag inte skulle ha gjort, och det får vi diskutera under nästa år, så vi kommer bättre förberedda till 2011 års Bigso Box.

Men en sak kan vi nog alla vara överens, att alla är vi olika! 

Patrik Berg    


Kommentarer
Postat av: Lulle

som speaker fick jag höra några tränare som var nöjda med turneringen. det är klart att som du nämner, det behövs hjälp från alla,om en turnering ska funka.men grattis till en väl genomförd turnering inte minst tids-mässigt.det var många lag som uppskattade detta.

2011-01-01 @ 20:12:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0