Förväntningar & åsikter!

Jag, tränare, styrelse, ledare och alla andra aktiva runt vår förening hade nog alla lite större förväntningar på vårat representationslag än vad utfallet blivit, än så länge iaf. Detta gör ju att allt arbete går lite trögare, då allt och alla känner ansvaret/pressen att leva upp till våra egna ställda förväntningar.

Men det är ändå inte så att det påverkar oss nämnvärt, men visst är det lite tråkigare! Sen tror jag även att alla spelarna också känner av pressen att leverera för en anrik förening, men det är något man får lära sig att leva med. Samtidigt så är det ju alltid utvecklande att ställas inför dessa fakta.

Sen har nog vi inom vår förening långt lägre förväntningar än vad merparten av vad andra människor utanför förening har på oss. Där är det fortfarande namnet Nybro IF som färväntas ligga i toppen av Div.3, utan att då närmare beakta olika fakta som man bör ta hänsyn till, utan de bara går på gamla meriter. Därav så lär det säkert fortsätta med "kommentarer" på vissa forum så länge vi inte får med oss några bra resultat, eller om sanningen ska fram, att vi börjar leverera och göra oss förtjänta av poäng!

Sen är det vår historia som gör att även vi som arbetar för Nybro IF känner av den, och som gör oss alla mer målmedvetna att ta oss tillbaks på en högre nivå. Men det är samtidigt viktigt att erkänna att vi just nu inte håller den klass som många hoppas och tror att vi gör.

Men hur gör vi för att bli bättre, att kunna prestera bättre, ja det är väl lika enkelt som det alltid varit! Träna, träna mer, träna bättre, träna noggrannare, att få alla att dra åt samma håll, att få alla att rätta in sig i lagets spelsätt, att passa bollen vid rätt tillfälle mm.
Och där har vi enligt mig den bästa tränaren vi kan hitta, så jag förlitar mig på att Gitselovs idoga malande kommer att ge resultat, och att alla spelare underordnar sig detta.

Och när man frågar de lag/föreningar som har haft framgångar om vad anlendningen är till deras positiva resultat, så är oftast svaret kontinuitet och en tro på vad man håller på med. Så vi kommer att fortsätta att vara ännu mer idoga, ännu mer envisa på att träna och utveckla vårt sätt att spela fotboll, vårt sätt att driva vår förening, vårt sätt att försöka nå våra mål. 

Så vi kommer inte att följa vissa "negativa experter" som kommer att dyka upp på vissa forum så fort det går lite knackigt för en förening, med bestämda åsikter om förändringar, att styrelser skall agera, att klanka på de ansvariga mm. Utan vi kommer att lyssna på de som varit där vi just nu befinner oss, och det som lyft de allra flesta lagen är att inte förändra sitt sätt att arbeta. Sen kanske vi har fel sätt att arbeta, men det är ju en helt annan sak :)

Men vad som är rätt och fel skall inte annalyseras om man släpper in ett billigt mål, om man missar en straff, om man missar en offsidefälla etc. Utan man måste våga tro på vad man håller på med, och man skall givetvis alltid lyssna på de som kommer med råd och tips, men ändå gå på det man själv tror på. 

Men att dagens samhälle ger alla rätt till åsikter tillhör varje människas rättigheter, men står vi (jag) upp för vad vi i Nybro IF vill, vad vi tycker och hur vi vill göra detta, så tror jag inte att vi ändrar våra åsikter för att det kommer upp några anonyma åsiktsmaskiner som kräver både det ena och det andra i vissa forum. 

Jag står bakom mina åsikter med namn, det tycker jag är en skyldighet om jag tex skulle ha en åsikt om någon annan förening. Där har vi något att lära, att stå för sin åsikt, vilket man tex måste ge Markku Ahonen kredit för, hur fel han än har i vissa ämnen (enligt mig) så står han för dem, det är ovanligt, men det ger samtidigt lite respekt. 
Att klaga anonymt ger däremot ingen respekt, det visar bara hur lätt det är att gömma sig, framförallt då dessa också kräver stora saker eller säger sig hur allt skall skötas. Men som tur är så är vi några som vågar stå för våra åsikter, även fast de kanske inte alltid är de bästa som sagt!

Med detta inlägg vill jag ge spelare och ledare i Nybro IF lugn och ro, att de inte skall ta åt sig bara för att några av väldigt många NIF'are skriver lite negativt om oss. Vi måste fortsätta tro på vad vi håller på med, samtidigt som det är väldigt väldigt många som vet varför och att man inte kan vinna på beställning. Det är dem vi lyssnar på.

Forza Nybro (var länge sen nu!)

Patrik Berg

 


Kommentarer
Postat av: Petter Wåhlin

Klockrent Patrik!

2011-05-29 @ 12:21:21
URL: http://www.orsjoif.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0