Framtiden!

På lite olika ställen så har det pga våra dåliga resultat framförts lite olika klagomål på Nybro IF, vissa av dem ska jag försöka förklara, medans vissa bryr jag mig inte ens om att ta upp. 
En sak som binder ihop dessa frågor lite är frågan om det var en planerad långsiktighet i olika situationer!

1. Avhopp från A-truppen!
2. Felvärvat av mig?
3. Uppflyttande av nya juniorer!
4. Resultatbaserade diskussioner!
5. B-laget med "gamla" spelare!
6. Gitselovs uttalande i Östran.

1. Att det skulle vara en risk för avhopp i årets A-trupp informerade jag styrelsen om i november månad. Detta pga att vi tog in så pass många nya, unga från lägre divisioner. Där tränas det inte ofta, och det ställs inga krav.
Man får komma lite som man vill, och de bästa får ofta spela ändå.
Jag informerade alla nya att vårt största problem är att många tycker det tar för mycket tid, att 4 träningar i veckan sliter för mycket, framförallt på privata relationer. Skillnaden ser vi på dem vi själva plockar upp från pojkallsvenskan, de är vana vid mycket träning, vilket betyder att det inte är lika stor risk för avhopp från dem.

2. Att nu komma med antydningar att jag värvat fel kan man ju inte försvara sig emot, inte mer än att det är ju världens lättaste sak att kritisera när väl det är ett faktum att i detta fall vissa hoppat av!
Och jag kommer aldrig att vara säker på någon jag lyfter in i A-truppen, för det är så mycket olika saker som kan hända.   

3. Enligt svar 1 så har jag förklarat en orsak till varför vi gärna lyfter egna juniorer, och då vi har bestämt oss för att satsa mycket på unga spelare så gäller det ju att göra så även när det kommer till kritan.

4. A-laget är resultatbaserad verksamhet, och går det som nu lite tungt för A-laget så kommer kritiken innan man hinner fundera, men det är något som man får räkna med. Men att försvara sig är ofta väldigt svårt, då det oftast är helt fel grunder, eller oftast helt utan grunder i kritiken.
Årets målsättning för Nybro IF är att klara av att hålla oss kvar i Div.3, inget mer.
Vilket innebär att vi inom föreningen inte hade räknat med att vinna varje match under året!

5. Gårdagens B-lagsmatch blev ju nu också väldigt uppmärksammad, då Gitselov och jag var avbytare.
Lite orsaker till detta var följande, pojkallsvenskan spelade match i söndags, B-laget spelade då igår.
Och det vi har lagt fokus på är att våra unga spelare inte skall matchas för hårt med för många täta matcher.
Men sen kom det som ställde till problem för oss, att Jönköping Södra under måndagen kom med beskedet att vi spelar vår kvartsfinal i P17 DM redan under tisdagen, alltså idag!
Vad gör vi då för att vissa spelare inte skulle behöva spela 3 matcher på tre dagar!
Jo Festim bad om fler spelare till B-laget, men fick beskedet att många var slitna, så han beslutade att köra med dem 13 han hade till förfogande.
Men då han fick några sena återbud så frågade han Gits o mig om vi kunde hoppa in som avbytare för att låta så många som möjligt från pojkallsvenskan vila under B-lagsmatchen med tanke på DM matchen idag tisdag.
Ett solklart fall av ett bra beslut tycker vi. Sen att det inte är ett beslut som gynnar eller följer vår policy tror jag alla normala människor förstår, men samtidigt hoppas jag då att dessa förstår varför det blev som det blev.

6. Jag kallade upp Gitselov igår efter att jag läste hans "uttalande" i Östran. Jag framförde direkt att detta accepteras inte av Nybro IF. Men Gitselov blev mycket ledsen över vad det stod i reportaget, och han tog direkt tidningen och gick  ner till omklädningsrummet och förklarade precis vad han sagt till alla spelarna i truppen.
Detta är nu accepterat och utagerat av Nybro IF.

Men sen blev jag varse om ett annat mycket allvarligare fel i vår ungdomsverksamhet, men den känner nog inga till, men det är den som kommer att undersökas och diskuteras under denna vecka. Inte att Gits och jag hoppade in och hjälpte till med att få bättre förberedelser inför dagens DM match. 

Som avslut kan jag bara lova att min medverkan i B-laget inte är något som vi planerar att fortsätta med, men kan samtidigt säga att detta var 3:e B-lagsmatchen jag var omklädd i! Men i de tidigare matcherna har jag inte behövt hoppa in, fast det ändå varit läge för det pga småskador på vissa spelare.
Men hade det varit tvunget pga allvarliga skador så hade jag spelat redan i tidigare matcher.

Patrik Berg




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0