Intervju nr 8 inför premiären, idag är det Pontus D.....

Pontus Dorch, skall han ta över taktpinnen och bli spindeln i nätet?    

Vi har fått in en rutinerad men ändå bra ålder spelare som kommer att tillföra mycket både på och utanför planen, men vem är P Dorch? Och vad har hänt i hans karriär?     

 

 

Kort sammanfattning av din fotbollshistoria!

Min fotbollskarriär: Jag började spela fotboll som sexåring i Färjestadens GoIF, där jag har många fina minnen från mina barn- och ungdomsår. Vi hade en duktig årskull och duktiga tränare. Är man uppvuxen i Färjestaden så har förmodligen de flesta testat på både fotboll och innebandy, så även jag. Många väljer innebandyn, men för mig var valet av fotboll väldigt enkelt.

Det gick bra för mig i ungdomsåren och jag var med i smålandslaget och fick även vara med på ett 60-mannaläger med 89-landslaget. Efter att ha tränat ett halvår med a-laget i Färjestaden blev Kalmar FF Tipselit nästa steg. Tyvärr tog det aldrig riktigt fart i KFF och jag lämnade för våra seriekonkurrenter Lindsdals IF efter studenten.

Jag spenderade fyra och ett halvt år i ”Liffen”. På hösten 2012 fick jag en möjlighet att åka upp på provspel hos division 1 laget IFK Luleå som var på jakt efter en vänsterback. Daniel Ahonen som jag tidigare spelat med tipsade om mig och provspelet blev lyckat. Jag flyttade upp dit inför säsongen 2013 men lämnade redan i maj efter att ha åkt på fyra muskelbristningar och en hjärnskakning. Steget till startelvan kändes alldeles för lång. Något jag kan ångra när jag ser tillbaka på det. Jag gillade föreningen och att vara i en proffsig miljö igen.

Tillbaka i Kalmar blev det två säsonger i Kalmar AIK, där jag åter fann glädjen till fotbollen igen.

 

Varför blev det Nybro IF?

Vi mötte Nybro IF med Kalmar AIK under förra säsongen. Jag var tyvärr skadad båda mötena men såg båda. Vi blev bland annat totalt utspelade på Fredriksskans och fotbollen som Nybro IF spelar tilltalade mig. Vem vill inte vara en del i ett lag som har ett sånt passningsspel? När Nybro IF hörde av sig efter säsongen så tvekade jag aldrig. Jag blev verkligen såld på idén som presenterades.

 

Vilken sorts spelare är du enligt dig själv?

Jag har gått från att vara en snabb vänsterforward i ungdomsåren till defensiv innermitt till vänsterback och till innermitt igen. Jag behärskar flera positioner, lojal lagspelare med en bra vänsterfot. Är också en tjurig jäkel som inte gärna släpper någon förbi mig i en mot en.

 

Hur har din första tid varit i Nybro IF?

Tuff, men på ett bra sätt. Det är ett nytt sätt att träna på för mig. Träningarna och vårt sätt att spela kräver att man ska vara bolltrygg och passningsskicklig samtidigt som det är en skillnad i tempo. Jag har fått vara skadefri sen jag kom, vilket gör att jag förhoppningsvis med hårt slit kan vara till nytta för laget.

 

Vad skiljer Nybro IF från de tidigare föreningar?

Framförallt sättet att träna på. Att orka vara bolltrygg och bedriva ett passningsspel när man är trött är tufft, men fruktansvärt roligt. Träningarna håller hög intensitet under hela passet. Sen tycker jag också att stämningen är väldigt familjär i laget. Alla pratar med alla och alla bidrar både på och utanför plan för att trivas. Det är lätt att spela fotboll och trivas i Nybro IF.

 

Vad är din favoritposition i laget? Och varför?  

Balansspelare. Jag gillar att ha mycket boll och fördela spel. Har mycket att jobba på för att anpassa mig till vårt sätt att använda balansspelare som skiljer sig lite mot vad jag är van vid, men det kommer.

 

Vilken målsättning har du själv? Och var hamnar vi i årets serie?

Att fortsätta bli bättre tränad och anpassa mig till lagets idé. Jag fyller 27 i år, men tror fortfarande att jag kan utvecklas och bli bättre. Med tålamod och tro på att det vi gör är den rätta vägen så är jag övertygad om att vi klarar oss kvar, minst!

 

Någon spelare du tycker att man ska hålla att extra öga på i år?

Kami är värt att hålla ett extra öga på. Det verkar som att han är född med bollen vid sina fötter. En liten trollkarl som publiken kommer att uppskatta. Framtiden ser ljus ut för Kami.

 

Och vi tackar då även Pontus för hans intervju, och vi önskar honom lycka till under 2016. 

 

Patrik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0