Nybro IF historia 2010-2013, del 1

Många åsikter har jag hört under min korta tid som ansvarig för Nybro IF A-trupp, och särskilt då under den oroliga "silly season" säsongen som även är en tid för alla att lufta sina åsikter. Då vi säsongen 2010 tillsammans med miljonsatsande FK Linköping åkte ur Div.2 så sa jag, och verkligen trodde på att vi inte skulle tappa så många spelare, då jag hade en känsla att vi hade en bra grupp som ville ta oss tillbaks direkt.
 
Men där kan man väl säga att jag hade fel om någon gång, eller att jag som ny grön sportchef hade dålig koll på läget! Vi tappade 11 st spelare, där iaf 7 st av dem var så gott som ordinare i Div.2! Så man kan väl säga att det blev en hård läxa man fick lära sig, men också en väldigt nyttig sådan.
 
 
Och ni som var med redan då kommer nog ihåg kommentarerna som slog emot oss under hösten och våren, det var många som skrev att vi skulle åka ur Div.3 direkt med den truppen vi hade. Och vi gjorde ju inte som alla sa att vi var tvungna att göra, att värva etablerat. Nej vi hade inte ekonomi att ens tänka på att värva etablerat, utan vår tidiga plan och målsättning var att värva ungt och lokalt, men ändå göra det omöjliga enligt de flesta "experter", hålla oss kvar i Div.3. 
 
Jag tog istället in 10 st spelare från Emmaboda, Pukeberg, S:t Sigfrid och Orrefors, samtidigt som jag lyfte upp 5 st från juniorlaget, så man måste väl säga att det kanske inte imponerade direkt, för det var ju inga etablerade nyförvärv direkt. Men vi trodde att det skulle räcka, och särskilt efter valet att ta in Alexander Gitselov som tränare, där gjorde vi ett val som var rätt och viktigt för nybro IF! 
 
Och efter en försäsong där Gitselovs ville pränta in att vi skulle rulla boll och själva styra spelet inte varit så lyckat, med bolltapp och många omställningsmål i baken gjorde nog alla oroliga, och så även mig. Men vi var tillsammans redo att våga fortsätta, och under säsongen så fick vi retroaktiv utdelning.
Säsongen slutade med en mycket imponerande 5:e plats, vilket nog ingen hade tippat innan serien började.
 
Och när vi nu laddade och planerade för säsongen 2012 så gjorde vi återigen ett vägval att satsa ungt och lokalt, vilket återigen gjorde många oroliga då man enligt vissa måste värva etablerat för att lyckas. Vi tog istället in spelare från Lindås, Emmaboda, FC Växjö och Smedby, plus då några egna ungdomar givetvis! 
Detta då jag tillsammans med Gitselov och ass tränaren Festim Pasho var av samma åsikt att plocka in spelare och utveckla dem själva. 
 
Men sen kom bomben som gjorde både mig och spelarna väldigt oroliga för Nybro IF framtid!
 
Fortsättning följer....
 
Patrik
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0