Långvarig stöld av kläder!

Vi i Nybro IF har under mina år här fått vara med om och se på när väldigt många pojkar som spelat i vårt gamla pojkallsvenskalag helt enkelt tagit med sig våra träningskläder hem. 
När vi frågar dem så vet de inte var deras kläder har tagit vägen, men senare när samma spelare tränar i en annan klubb så ser vi att de tränar i Nybro IF kläder! 
 
Och varför tar jag här upp ett gammalt problem, jag har hört från äldre ledare att så har det alltid varit, det har alltid varit någon med Nybro IF kläder på så gott som alla andra föreningars träningar i närområdet. 
Jo för under vår senaste hemmamatch så tog en av dessa spelare priset då han klev in på Victoriavallen med sin gamla tröja som vi köpte in 2008-2009 med sitt gamla nr 15 på! 
 
Och när jag mycket kraftfullt meddelade min åsikt om att jag tyckte detta slog rekordet i denna stöldvåg av Nybro IF's egendom. Jag fick först till svar "varför går du bara på mig och inte alla andra som tagit Nybro IF kläder"!! 
"För att de inte varit så d-a dumma att ta på sig dem och gå ner på Vickan under en A-lagsmatch" 
 
Efter det så kom nästa ursäkt, eller försök till flykt, då den unge mannan kläckte ur sig att "jag har fått dem", och då jag frågade av vem som lovat bort Nybro IF kläder så fick jag svaret "Festim Pasho"....... 
Jag besvarade då detta med att jag kommer att meddela detta till Festim, och jag skulle bli mycket förvånad om en av de personer med störst känsla för föreningen och dess ekonomiska problem gått och lovat bort våra kläder. 
 
Allt detta tog nog 2-3 minuter mitt i kön till kiosken på Victoriaområdet. Och jag fick under denna tiden uppleva att personen i fråga 3 ggr vände ryggen åt mig, men jag gav mig inte utan det gjorde mig än mer beslutsam. 
 
Jag tror nog de flesta kan förstå vilken reaktion mr Pasho fick då han fick höra att han blivit anklagad för att ge bort Nybro IF kläder......  Och han konfronterade personen i fråga via facebook med frågan om han hade skyllt på Festim, och svaret blev enligt Festim ett erkännande på stöld. "Jag skojade med han men han fattar inte skämt" 
 
Och då det nu enligt nr 15 bara var ett skämt så undrar vi vad som nu gäller som undanflykt för att man helt utan skuldkänslor fortfarande behåller kläder man helt enkelt snott med sig. 
 
Och jag har ju själv sett många unga gamla Nybro IF spelare träna i Nybro IF kläder, och har inte sett en glimt av att någon av dessa unga herrar skäms eller försöker dölja tt de tagit kläder, utan det verkar helt ok. 
 
Jag skulle bli fantastiskt imponerad om nu något av alla plagg som försvunnit de senaste åren på något sätt skulle lämnas tillbaks till oss, men jag är tveksam. 
Rekordet slogs väl då jag förra året fick sagt till mig att en gammal Nybrospelare som då dömde lite matcher för våra ungdomslag hade tagit med sig våra domarkläder hem och sen sålt dem till en annan spelare i en grannförening! 
 
Men måste ändå säga att stölderna har minskat de sista åren, det har väl blivit lite bättre moral! 
 
 
Patrik

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0