Intervju nr 7 inför premiären med Alexander Kungsman...

Alexander Kungsman, blir han Nybro IF’s nye stormålvakt?   

Vi har en ung målvakt på 20 år som nu skall försöka ta steget upp i Div.2, och frågan är vad som snurrar i denna målvakts huvud inför premiären!      

 

 

Kort sammanfattning av din fotbollshistoria!

Min fotbollskarriär började i Trekantens IF som 6 åring. Efter gått igenom pojklagen där så valde jag som 12 åring att lämna min hemstad för att börja spela i Kalmar FF.  Efter ungefär 3 säsonger i KFF så valde jag som 15 åring att gå till Smedby boik och spela för dom i division 4 elit. Men väl där efter en knackig säsong, så var valet lätt när Trekanten ringde och frågade om jag ville komma hem och spela igen. Och det är just i Trekanten som jag spelat nu i 3 säsonger tills jag inför detta året gick till Nybro IF.

 

Varför blev det Nybro IF?

Efter 3 år med Trekantens IF så kände jag ett sug efter nya utmaningar och att lära mig mycket mer i mitt målvaktsspel. Innan jag gick till Nybro så hade jag haft några träningar med Postanidis och jag kände att om jag får regelbunden träningen med honom så kan jag utveckla många sidor i mitt målvaktsspel och bli en bättre målvakt. Jag gillar även Nybro IFs tänk omkring fotboll och deras sätt att spela.

 

Vilken sorts spelare är de enligt dig själv?

Jag är en målvakt som gillar att vara involverad i spelet och spela en stor del. Jag försöker alltid att föra in ett lugn när jag spelar och jag skulle själv säga att jag är en målvakt som trivs väldigt bra med mina fötter.

 

Hur har din första tid varit i Nybro IF?

Min första tid i Nybro IF har varit väldigt trivsam. Jag tycker själv att jag har kommit in i laget ganska fort och att på direkten så kände jag ett stort välkomnande från både ledare och spelare.

Det är riktigt bra stämning i både omklädningsrummet och på planen, jag trivs väldigt bra.

 

Vad skiljer Nybro IF från de tidigare föreningar?

Då jag bara varit i Nybro IF en kort period så är det svårt att göra massa jämförelser.

Men Nybro IF är en väldigt seriös klubb som strävar efter att nå högt. Jag tror att Nybro IFs resa kommer att bli väldigt bra och jag är glad över att få vara en del av den.

 

Vad är din favoritposition i laget? Och varför?   

Som målvakt känner jag att jag får spela en stor roll i matcher och det trivs jag med. Jag har aldrig i min karriär tvivlat på att det är målvakt jag vill bli, ända från början så kände jag en speciell känsla över att vara målvakt. Känslan som man känner när man gör en avgörande räddning i slutminuterna är oslagbar. Men likaväl som man kan bli hjälte med den räddningen så kan man bli syndabock om man inte är 100% fokuserad hela tiden och gör det man ska. Så det trivs jag med.

 

Vilken målsättning har du själv? Och var hamnar vi i årets serie?

Min personliga målsättning är att spela så många matcher som möjligt för Nybro IF under det kommande året och även att fortsätta utvecklas på träningarna. Jag har en ambition och en vilja att bli så bra som möjligt och i Nybro IF så känner jag att det är möjligt att fortsätta den resan.

Jag väljer att säga att vi slutar i mitten på årets division 2.

 

Vi tackar Alexander för intervjun och önskar honom lycka till under 2016. 

 

Patrik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0