Respekt, B-lag, tålamod & semester!

Här kommer några rader om några problem jag tycker finns inom fotbollen.
.
Respekt är ett ord den lite äldre årgången människor ofta använder, och då ofta som en negativ betoning av den yngre generationens uppträdande eller uttalande. Men då den yngre generationen ofta säger ordet respekt så är oftast fallet att de inte får den respekt de enligt dem själva förtjänar.
Respekt är enligt min uppfattning att tex respektera alla människor, eller som i Nybros fall att respektera alla motståndare, både föreningen, publik, lag och spelare för våra motståndare. Samtidigt så är det givetvis samma sak med sin egna förening, att man skall respektera sin egna förenings åsikter och policy.
.
En av de bästa inom det senare området, att respektera sin förening, är den nu provtränande Emil Andersson. Han är alltid respektfull mot sin förening, han är alltid först till att ställa upp så fort jag går ner i omklädningsrummet och ber om hjälp. Och det kvittar om det gäller städning, tvätta kläder, sponsorträff, stanna kvar efter en träning, ansvara för något eller vad som helst. Det är alltid (nästan) Emils hand som åker upp först, för det beteendet får han min största respekt!
.
För det finns ju helt andra sorters värderingar, att aldrig se till någon annan än sin egna person, att inte förstå att det inte alltid är bäst att vara "egotänkande" som är så populärt nu. Allt och alla ska bara tänka på sig själv, ingen får tränga in i deras personliga "sfär", den personliga intrigitetet är helig! Sen att mycket av de gamla begreppen som föreningskänsla, lagsport, lagarbete, teambuilding mm är svårare att hitta nuförtiden är ju då inte så konstigt!
.
Detta är ju ett stort problem inom fotbollen, illa nog mår jag att alltför ofta läsa om spelare som uttalar sig om hur fel det är att han inte får spela, och tidningarna förstorar ju givetvis upp det, för det är ju det som säljer. Men värre är ju att vi får samma reaktioner längre ner i divisionerna, hör ju att spelare i Div.6 byter klubb efter att ha varit petade i en match. Sen att det berodde på att spelaren i fråga varit sjuk och inte tränat på hela veckan var inte fog för att petas! Jag förstår ju att alla föreningar har problem med sina B-lag, för inte nog med att spelarantalet minskar, men det finns ju knappt några spelare kvar som "tolererar" att spela i något B-lag!
.
Sen är det även en sak till som gör det svårt för många föreningar, och det är tålamodet! Att träna sig till framgång verkar många yngre tror går på några veckor, medans de flesta nog förstår att det tar långt längre tid än så. Jag har fler än några gånger hört att "jag känner inte att jag utvecklas", vilket i sig inte är fel att känna eller uttala, men när det kommer efter någon månads träning gör att jag tycker det är dåligt tålamod. Tex har vi ju vår egen Joel Allansson som jag berömde häromdagen, han hade ju en riktig råtalang när han spelade för Nybro IF. Men hur ofta är det inte såna råtalanger tappar fokus och kliver av när det tar emot. Joel tränade mer än alla andra, han visste att utan träning så kommer man ingenstans, samtidigt som han var ödmjuk, respektfull och samtidigt fullastad med ett stort tålamod. Därför gläds man extra mycket när nu framgångarna kommer, lycka till Joel.
.
Sista ämnet för dagen semester, här lär det väl kraxas, för även äldre "utlänska" bloggare har ju blivit smittad av den mjuka linjen att spelare har rätt till semester, även om det stör säsongen för sin förening.
Jag har själv däremot fortfarande kvar en annan syn på detta, och så har även vår nuvarande kapten David Evaldsson, vilket jag är mycket glad för. Han har alltid tackat nej till gratis semester för det har alltid krockat med fotbollen. Kan väl kallas ansvarstagande, föreningsmänniska, respektfull, mogen mm. Sen att vissa tycker vi är knäppa och att man inte kan kräva det får vi nog räkna med David! Men till i år så frågade mr Evaldsson om det gick bra om han åkte på en tidigare semester, och missade då en veckas träning plus en träningsmatch. Och hade jag sagt nej så tror jag han hade stannat hemma även denna gång, men jag godkände givetvis detta :)
.
Nog för idag, hoppas jag inte retade upp för många, men vet samtidigt att jag gladde några iaf :)
.
Patrik Berg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0