Nybro IF historia 2010-2013 del 3

Mötet som avgjorde vilken riktning Nybro IF skulle ta var en risktagning, det kunde bli en nystart, men risken fanns även för en frontalkrock mellan spelarna och föreningen.

 

För efter två säsonger utan några som helst uttalade målsättningar mer än att klara kontraktet i Div.3, som kändes helt rätt under de förutsättningar vi hade, men frågan var ju vad de bättre mer etablerade spelarna kände för motivation att träna så mycket som vi gör utan att få den extra motivation som en topplacering ger!

 

Och detta i samband med min personliga målsättning att få spelarna att förstå och respektera att jag tycker att man som förening först måste visa beslutsamhet (kontraktskrivande) innan man kan gå ut och värva nya spelare. Jag köper inte att våra spelare kräver att vi först skall värva innan våra egna spelare skriver på, som många andra föreningar gör. Jag kallar det, ja jag vet inte vad, men det är inte den vägen jag vill gå som sportchef iaf.

 

Därför samlade jag en grupp på 8 personer till ett möte i anslutning till säsongsavslutningen. Det var Festim o 2 spelare med kontrakt, medans resten inte hade något kontrakt till årets säsong.  

Och jag drog min syn på hur vi skulle kunna göra en nystart inom Nybro IF, då alla tyckte att föreningen skulle visa musklerna mer.

 

Men förutom att det var ett mycket givande möte så var det ändå ett huvudämne för mig, o det var att fast jag nog har chansen att få hit några bra spelare, så ville jag prata om slagkraften vi skulle få om vi själva visade handlingskraft först.

Jag ville att alla i rummet skulle visa handlingskraft och först skriva på nya kontrakt, vilket sen skulle underlätta besluten för de nya att bestämma sig, då vi redan har en bra trupp, samtidigt som de inte behöver ta första beslutet, utan det har stommen i Nybro IF redan gjort.

 

Och jag måste säga att tisdagen efter detta mötet var jag stolt, jag var rörd över hur nästan alla tog sig i kragen och gjorde ett gemensamt beslut som gynnade Nybro IF. För den kvällen stod 4 av 5 spelare utan kontrakt utanför mitt kontor och ville skriva på kontrakten för 2013 och lägga grunden för mig inför ”silly season säsongen”.

 

Och man måste väl säga att det beslutet som togs under spelarmötet har gett ett positivt resultat! Och efter att Juan Gomez tog beslutet att fortsätta sin fotbollskarriär i Nybro IF så vändes alla gamla värderingar helt uppochner, men det är en annan historia!

 

Denna text är tillägnad er 4 som stod utanför min dörr o väntade på att ge Nybro IF en positiv reaktion som i dagsläget kan kallas succé!

 

Patrik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0