Nybro IF historia 2010-2013, del 2

Bomben, ja det var ju när Gitselov meddelade oss att han nog skulle hoppa av sitt kontrakt för att bli heltidsanställd i Kalmar FF som spelar-/ledar-utvecklare! Det var en käftsmäll som tog hårt. 
Vi hade ju alla köpt Gitselovs helt annorlunda sätt att träna fotboll, vilket alla spelarna tyckte om.
Så vi ville absolut inte ta in någon ny tränare och börja om på ett nytt sätt att träna, utan de spelare jag pratade med var helt inne på att fortsätta med Gitselovs sätt att träna fotboll.
 
Så då tog jag beslutet att inte bara satsa ungt då det gäller spelare, utan då lyfte vi helt enkelt upp den 26-årige Festim Pasho som huvudtränare. Festim hade ju dels fått vara assisterande tränare till Daniel Holm under hösten 2010, men framförallt så hade han varit väldigt nära Alexander Gitselov under hela 2011, så det var egentligen ett solklart val för att fortsätta detta "nya" sätt att träna fotboll på.
 
Och precis som när det gäller all skepsis jag fått höra från allt för många gällande vår ungdomliga satsningar, så var det många som tvivlade på den unge mr Pasho. Men det viktigaste var ju att spelarna köpte att ha Festim som huvudtränare, och det gjorde dem. Och efter bara några veckor med Festim vid rodret så fick jag bekräftelse från några spelare att detta var en kanonlösning med en mycket kompetent ung tränare. 
 
Men då vi nu både hade "för unga orutinerade spelare" tillsammans med "en för ung A-lagstränare" så blev mångas åsikter inte positivare direkt, utan det blev istället typ "nu åker ni ur", "Nybro IF har nog aldrig varit sämre" mm. 
Men desto mer beslutsam blir man då att bevisa motsatsen, vilket vi också gjorde då vi återigen kom på en mycket hedrande 5:e plats. Och jag måste säga att jag mår bra då jag träffar dessa experter, då många av dem är med i närheten av Victoriavallen. Men alla har ju givetvis rätt till sin åsikt. 
 
Och att jag tror väldigt mycket på att jag har den bäste tränaren jag kan få visar sig bäst på kontraktet vi skrev, då vi snabbt kom överrens om ett 5-årskontrakt! Och när jag bad Festim komma med förslag på en hjälptränare så blev även det en ung satsning, då hans val blev den då 27 år unge Johan Gunnarsson. Och man kan väl säga att Johan blev precis den radarpartnern som Festim hade drömt om, en ledare och person som för alltid kommer att ge både mig och Festim enbart positiva känslor, vilken jackpott det blev! 
 
Och när serien närmade sig så pratade mr Pasho och jag om våra förväntningar och mål, och vi drömde ju som alla andra föreningar om en topplacering i vår Div.3 serie, men vi var samtidigt realister och insåg att vi inte hade bredden att våga hoppas för mycket. Men under seriens gång så visade vi prov på en stabilitet som var avgörande för att nå mitt grundmål, att klara nytt kontrakt. Men spelarna visade att de var bättre än så, och vi slutade ännu en gång på 5:e plats, vilket gjorde mig mycket nöjd. 
 
Men frågan var nu om vi skulle få behålla våra mer etablerade spelare om vi för tredje året i rad inte satsade på en lite mer offensiv attityd? 
 
Sen kom det avgörande mötet som avgjorde vägvalet för Nybro IF!
 
Fortsättning följer.......
 
Patrik
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0