Intervju nr 1 inför premiären med Benjamin Knezevic...

Vi har planerat att så här 11 dagar innan vår premiär starta upp nedräkningen med en intervju varje kväll med våra 12 nyförvärv, och vi börjar med 21 år unge Benjamin Knezevis som kom till oss från Glömminge IF. 
Och vi ställde lite frågor om vad det är som gör att han efter många klubbyten nu skall blomma ut i Nybro IF. 
 
 
 
 

Kort sammanfattning av din fotbollshistoria!

 

Min fotbollskarriär började i min moderklubb Lindsdals IF. Där spelade jag fram tills jag var 14 år och vi flyttade in mot de centrala delarna av Kalmar, och då blev det spel i Kalmar AIK.

Där blev jag kvar tills jag var 16 innan det först blev Kalmar FF U-lag, och sen vidare till pojkallsvenskalaget, och sen även Tipselit. Och när det inte blev något nytt kontrakt i Kalmar FF så blev det IFK Berga som precis då gått upp i Div.2.

Tyvärr bröt jag mitt kontrakt med Berga väldigt hastigt efter 6 månader, och jag gick då över till Ängö BK för att få tillbaka glädjen och ambitionen för fotbollen igen. Det gick bra i Ängö och vi föll på målsnöret för ett avancemang upp till Div.3. Och då jag nu fått tillbaka glädjen igen och kände mig redo att återigen satsa på fotbollen så valde jag Glömminge IF som precis gått upp i Div.3, vilket kändes som en väldigt spännande utmaning.

Men efter 1 år där så blev det så Nybro IF som gått upp i Div.2, och efter någon träning så var valet enkelt då deras projekt och fantastiska organisation var perfekt för mig.

 

Varför blev det Nybro IF?

 

Det blev Nybro IF mestadels pga deras syn på fotboll och dess filosofi som passar bra ihop med hur jag vill spela. Nybro IF är det enda laget i denna regionen som vill spela fotboll, och som går mot den moderna fotbollen. Jag hade även hört mycket gott om Festim och att organisationen här var mycket bra samt deras professionalism, och jag är mycket stolt över att få representera Nybro IF.

 

Vilken sorts spelare är du enligt dig själv?

 

Jag är en spelare med ett bra skott och oftast bra avslut. Min spelförståelse har alltid gynnat mig, och sedan barnsben har tekniken alltid varit med mig ända sen trädgården hemma eller rasterna på grusplanen!

Det var alltid mycket prestige om vem som kunde visa upp de snyggaste finterna, och på så sätt tävlade vi alltid och man utvecklade sin teknik med bollen.

 

Hur har din första tid varit i Nybro IF?

 

Mycket bra, jag nämnde det tidigare, men jag är oerhört tacksam och glad att få spela för Nybro IF, och andra klubbar i området kan inte mäta sig med Nybro IF gällande professionalism och organisation. Och med hjälp av Festim och alla de andra ledarna så utvecklar sig varje spelare efter varenda träning, och det är det inte många som kan mäta sig med!

 

Vad skiljer Nybro IF från de tidigare föreningar?

 

Det är ganska mycket, man måste nog få äran att själv få uppleva det för att kunna förstå det. Men träningarna är på en mycket högre nivå än Div.2, och jag känner verkligen att jag utvecklas efter varje träning, både personligt och som fotbollsspelare.

Nybro IF jobbar med sina spelare på ett helt annat sätt än de andra föreningarna, och det finns en tydligare röd tråd jämfört med dem andra. Här har man en spelfilosofi man alltid utgår ifrån.

   

Vad är din favoritposition i laget? Och varför?  

 

Min favoritposition är väl egentligen forward då jag alltid varit en renodlad anfallare ända tills jag kom till Berga. Men jag får ut mina bästa egenskaper både som anfallare och yttermittfältare, så egentligen så spelar det mig ingen rioll var jag spelar av dem positionerna, förutsatt att man alltid ger allt för laget och jobbar stenhårt.

 

Vilken målsättning har du själv? Och var hamnar vi i årets serie?

 

Min personliga målsättning är att vara en av lagets poängspelare, vilket jag varit i mina tidigare år. Men får jag det bara att lossna i år så blir det förhoppningsvis på en annan nivå.

Vi hamnar på den övre halvan tror jag, sen blir allt bättre än det en bonus bara.

 

Varför bröt du kontraktet så pass hastigt med IFK Berga?

 

Dessvärre har jag i efterhand insett att jag var tvungen att mogna på ett vuxnare sätt med mina tankar och värderingar. Jag kom aldrig underfund med att det alltid var hårt jobb som gällde och att jag alltid är tvungen att träna lite mer och hårdare än de andra.

Jag såg det som att jag ”gick ner mig” när jag lämnade Kalmar FF och gick till Berga, jag hade ändå landslagserfarenhet och hade tränat fotboll 8 ggr i veckan i FF.

Egentligen så behövde jag känna på seniorspel med lite tuffare och mer fysisk fotboll.

Nu i efterhand med facit i hand så borde jag varit mer ödmjuk inför uppgiften. Det finns aldrig några genvägar vilket jag nu fått lära mig.  

Att ha förmågan att kunna rannsaka sig själv och inte skylla på andra när man inte får spela eller när det inte går bra är oerhört värdefullt, och det har jag nu fått lära mig.

Jag var orolig i Berga att det stod stilla för mig med fotbollen, men ibland får man ta ett steg bakåt för att kunna ta två steg framåt.

Men jag hoppas föreningar i framtiden tar tillfället i akt att jobba med sina ungdomar jämfört med vad många gör idag. När jag var ung så pratade aldrig tränaren med mig när jag inte fick spela, trots att resultaten talade ett tydligt språk.

Någon jag vill tacka som alltid funnits där för mig är min pappa som alltid trott på mig och alltid stöttat mig, både under dem lite tuffare tiderna som under de lite bättre, tack.  

 

Vi säger tack till Bejamin, och önskar honom lycka till med säsongen 2016. 

 

Patrik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0