Kährs Nybro Open 2018 (del 5) Län....

Så var vi framme vid dag 4 i Kährs Nybro Open och nu är det dax att sammanfatta Länsturneringens stora slutspel där 12 lag indelade i 4 slutspelsgrupper med 3 lag i varje skall redovisas. 
 
Jag vill också säga att detta nya uppläg med en stor Länsturnering var mycket uppskattat av både några inblandade lag, även några kommunlag framförde sitt goda tycke till detta upplägg, så vi var nöjda att det gick så pass bra då vi i några år pratat om att utöka län men inte vågat riktigt. 
 
Länsturneringen:
 
Slutspelsgrupp 1: vanns av ett Vissefjärda GIF som bara fortsatte imponera efter ett starkt gruppspel och vann här bägge sina matcher mot Gullabos SK/Gullaboås IF och Bergkvara AIF. Så Vissefjärda var redan klara för kvartsfinal medans det blev en helt avgörande match om vem som skulle följa med till kvartsfinalerna, och det räckte med oavgjort för G/G, men de lyckades till slut vinna knapert med 1-0 och tog sig så vidare medan Bergkvara nu var utslagna. 
 
Slutspelsgrupp 2: blev en intressant och rafflande tillställning då först Läckeby GoiF vann med 2-0 mot Flygsfors-Gadderåas IF, men sen vann Hossmo BK med 1-0 mot Läckeby och det kunde så bli att alla lagen hamnade på 3 poäng. Men nu blev det inte så då Hossmo ganska enkelt vann med 4-0 över Flygsfors vilket gjorde att Hossmo vann gruppen på 6 poäng och Läckeby gick vidare som 2:a med 3 poäng, och Flygsfors hade spelat färdigt för denna gång. 
 
Slutspelsgrupp 3: hade också chansen att få alla lag på 3 poäng inför sista matchen då först FK Karlshamns United vann över Norra Tång/Torsås med 1-0, samt att sen N/T vann med 2-1 över Söderåkra AIK. Men precis som i grupp 2 så blev det istället en klar seger för Karlshamn som slog Söderåkra med hela 6-0.
Alltså vann Karlshamn gruppen på 6 poäng, samt kom Norra/Tång 2:a på 3 poäng, bägge dessa lag till kvartsfinal. Däremot var det slutspelat för Söderåkra. 
 
Slutspelsgrupp 4: blev det så att Ljungbyholms GoIF förlorade sina bägge matcher och fick lämna turneringen, men de gjorde 2 bra matcher. Första vann Lindås-Långasjö FF med 2-0 och sen vann Smedby BoIK med 3-1.
Så avslutande matchen mellan L/L och Smedby handlade om vem som skulle vinna gruppen, men då matchen slutade 0-0 så var det så Smedby som vann den på bättre målskillnad. 
 
Att notera här är att jag inte skötte mitt åtagande som cupansvarig då Ljungbyholms ledare ställde en fråga till mig både via sms och mail som jag inte besvarade inför söndagens slutspelsgrupper, vilket jag beklagar och ber så mycket om ursäkt för. 
Sms som jag inte svarade på kan jag kanske komma ifrån då det kom till min privata telefon som under hela cupen låg nere i sekreteriatet, men mailet kan jag däremot inte komma ifrån, ska försöka göra bättre ifrån mig i framtiden. 
 
Kvartsfinaler:
 
 
Vissefjärda GIF - Norra Tång/Torsås    4-3 (e.straffar)
Blev en rafflande tillställning som fick avgöras på Amerikanska straffar som är lite unikt för vår turnering. 
Jag hade ju Vissefjärda som favoriter, men Norra Tång/Torsås gjorde en riktigt bra insats men fick tyvärr se sig utslagna med minsta möjliga marginal. 
 
Hossmo BK - Lindås-Långasjö FF        2-1
Fast Hossmo har ett stabilt och tungt lag att möta med flera riktigt starka nyförvärv så hade jag här tippat att ett ungt Lindås/L skulle vinna, för tradionens makt är stor och Lindås/L är så gott som ALLTID bra i vår turnering. 
Men fast de låg under så vände Hossmo på stejken och tog sig vidare till semifinal. 
 
FK Karlshamn United - Gullabo SK/Gullaboås IF   3-2
Här var ju däremot Karlshamn jättefavoriter, och de vann ju fullt rättvist med G/G imponerade stort och gjorde även 2 mål mot ett riktigt bra Karlshamn, det var en bra match att kolla på. 
 
Smedby BoIK - Läckeby GoIF             2-0
Här tippade jag återigen fel då jag troode Läckeby skulle ta det då även dem brukar gå långt här vilket inte Smedby brukar göra. Men Smedby gjorde återigen en stabil insats och vann en tuff kvartsfinal i en tät match, härlig intensiv match. 
 
Att notera är att alla lagen som vann sina slutspelsgrupper även vann alla kvartsfinalerna!
 
Semifinaler:
 
Vissefjärda GIF - Hossmo BK    2-3 (e.straffar)
Här blev det åter ett rafflande straffavgörande för Vissefjärda efter en tuff batalj mot ett starkt Hossmo, men denna gång så blev det inte lika muntra Vissefjärdaspelare då det var Hossmo som lyckades bättre med det svåra att göra mål på våra straffar. Men ett riktigt bra betyg lämnar jag till Vissefjärda, och jag önskar dem lycka till i Div.5 som dem nyss blev uppflyttade till. Hossmo BK visade återigen styrka, främst då genom Robin K som alltid gör en oerhörd nytta för sina lag.  
 
FK Karlshamn United - Smedby BoIK        2-1
Här imponerade återigen Smedby och gav Karlshamn en riktigt bra match, men tillslut så var det nog ändå rättvist att Karlshamn vann och tog sig vidare till final i sin första insats i vår turnering.  
 
Final:
 
Hossmo BK - FK Karlshamn United    0-5
Efter att ha sett karlshamns och kontra alla lags uppvärmningar som är en blandning av att hålla uppe lite värme men samtidigt spara på krafterna då spelet tar på krafterna då det är stora ytor på isenv så kan man förstå att energin tog slut för Hossmo medan Karshamn bara körde! För deras uppvärmningslöpningar var något i hästväg, så förstod attde var vältränade och gick in för sin uppgift.
Så finalen blev lite avslagen, men vi alla som tittade på blev nog lite imponerade av FK karlshamn Uniteds uppvisning. Men Hossmo BK tippar jag som en stor favorit i sin Div.4 serie!
 
 
Vi gratulerar FK Karlshamn United för sin övertygande seger i Länsturneringen. 
Beklagar att jag inte fick med den "riktiga" lagbilden efter er seger. 
 
Imorgon kommer så min sista del om kommunklassens avgörande. 
 
Patrik
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0