Beteende!

Under helgen var jag och kollade på min dotter som spelade i Trekanten Cup, och måste säga att det var en av de mest välskötta och bäst organiserade cuper jag varit på. Bra service överallt, från parkeringsvakter, städare, många kiosker, stort utbud av mat, tom kroppkakor!

Så själva cupen var helt enkelt en njutning att bevittna, allt var väldigt mysigt och nära.

 

Sen kommer vi till en av mina största fasor inom fotbollen, eller kanske egentligen inom all idrott, nämligen föräldrar och ungdomsledares uppträdande och attityd under tävlingssituationer, vilket i alldeles för många fall tar fram det sämsta i en vuxen människas beteende.

 

I lördags så hann jag komma in på cupområdet, titta på ett flicklag i F12 klassen under några minuter. Sen var det dags, en spelare i Ronnebys flicklag blev nersprungen av motståndarnas målvakt, och jag håller med om att det skulle vara straff, men jag hoppas att jag aldrig kommer att uppträda som Ronnebys ledare gjorde. En ledare ställer sig två meter in på planen med armarna rätt upp i luften och skriker högljutt en massa åsikter.

 

Ronnebys spelare fick i situationen ont, främst pga att hon inte såg målvakten komma, eftersom hon sprang på henne bakifrån. Och under sin gång till den skadade spelaren, under tiden han lyfte upp henne, samt givetvis också lite under marschen tillbaks med spelaren i famnen så spyr han sin galla över hur dåligt det var att inte döma straff. Sen att domaren var runt 15-16 år gör ofta ingen skillnad, man skäller lika bra på dem verkar vara mångas inställning.

 

Vad tror Ronnebys alla spelare att man skall göra i liknande situationer? Jag ser ofta ungdomslag som har lugna ledare, då brukar även spelarna vara lugnare. Och det värsta av allt är ju att detta beteende brukar smitta av sig på föräldrar, vilka även dem brukar kunna skrika och klaga likt black army i sina värsta stunder. Usch vad ledsen jag blir ibland.

 

Men det värsta är ju att detta beteende numera verkar vara helt ok, jag hör inte många klaga, utan ser tyvärr bara fler och fler bli mer aggressiva under matcher och helt glömma bort fair play!

Jag har tagit upp detta vid några tillfällen, senast på en ungdomsledarträff i Lindsdal innan serien. Fick då knappt något gehör, en representant från Smålands FF antydde att det nog bara var min förening som hade detta problem! Ja, vill man inte se problemen så blundar man ju bara.

 

Ett problem som gör att många har den reaktionen tror jag är den jag nämnde ovan, vi har vant oss vid att det skriks och gapas lite. Under samma träff så sa tom en ungdomsledare att det är ju det ”tjabbet” som gör idrott roligt!

 

En annan sak, fick även uppleva en annan uppmärksammad sak i F12 klassen. Under en semifinal där Hasslö vann helt rättvist mot ”mitt” lag så var det 5-6 flickor som inte fick spela en sekund! De snurrade på 7 eller 8 tjejer, medans resten snällt fick stå och titta på, underbart eller?

 

För vi pratar väl ofta om utveckling, trivsel, gemenskap, laganda mm. Frågan är ju om Hasslö får fram mer bra spelare? Inte vet jag, jag har inget facit. Får dem det lättare eller svårare att få ihop ett flicklag när de blir äldre? Och är en framgång i en 12 årsklass värd så mycket egentligen?

Vad fan vet jag!

 

Men detta är ju som sagt sett ur min synvinkel!

 

Patrik Berg


Kommentarer
Postat av: MA

Mycket bra inlägg!

2011-08-10 @ 10:43:26
URL: http://ahonen.bloggsida.se/
Postat av: Magnus

Cupledningen tackar och bugar för positiva omdömet.

Och vad gäller resten av texten kan jag inte annat än hålla med.

2011-08-14 @ 23:53:01
URL: http://www.trekantencup.com
Postat av: M.Jansson

Har också varit med om vissa fjollar inom ungdomsfotbollen.. Men den värsta ledaren fanns i Östers U-lag på tjejsidan.. Vi spelade DM mot dom och efter 10 sek snurrade en av våra spelare upp tre Österspelare och då skriker ledaren SPARKA NER HENNE..

2011-08-15 @ 10:43:46
Postat av: Förälder

2011-08-16 @ 22:10:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0