Sommarövergångar!

Läste igår Ahonens inlägg om IFK Kalmars agerande mot Lisa Petersson som skall spela med Kristianstads DFF i allsvenskan under hösten. Då jag inte vet allt som troligtvis har hänt under resans gång så vill jag inte skriva varken det ena eller andra, men det dök upp några tankar i mitt huvud under min läsning av Ahonens inlägg.

 

Det känns som att många tycker att det är helt rätt av en spelare att mitt under säsong lämna sin förening för att pröva sina vingar i en förening högre upp i seriesystemet. Jag håller med.

 

Men detta verkar mest bara gälla när man närmar sig de högsta divisionerna! Jag har ju själv hört alla svordomar mot föreningar högre upp som plockat upp spelare underifrån. Då är det mer attityden att det är för dåligt att värva mitt under säsongen.

 

Tex hur agerar IFK Kalmar när de själva plockar spelare från lägre föreningar? Vad tycker då gemene man, som nu tycker Lisa gör rätt, om att en spelare tex går från Kalmar Södra till IFK Kalmar? Det jag menar är att attityden brukar inte vara likadan vid spelarövergångar, dessa beror på hur högt upp lagen spelar.

 

Men som jag skrev innan så tror jag det är många faktorer vi inte vet om, det är alltid helheten som gör en förenings bedömning av sina spelare, och då inte bara hur bra den spelaren är på planen. Ni som har sett Lisa spela kan ju bedöma hennes kunskaper, eller hur bra ni tycker hon är. Men IFK har ju en lite bredare analys, sen om den är positiv eller negativ i detta fall vet ju inte jag.

 

Själv tycker jag Lisa gör rätt i att satsa på allsvenskan, vill man och är beredd att offra lite för att utvecklas och spela högre upp så måste man ta chansen, om det känns rätt.

Nu hoppas jag bara att den kedjereaktion som det kanske blir av denna övergång, att även den följs av positiva omdömen som: att hon gör rätt i att testa högre upp.

Och när det sen kommer till den sista övergången i denna kedjereaktion, att även den är lika positiv av Ahonen med likasinnade, då till den div.5 spelare som kanske går till en förening i div.4.

 

Hur tycker var och en om en spelare som lämnar tex:

 

Höken FF för Örsjö IF?

Örsjö IF för S:t Sigfrids IF?

S:t Sigfrids IF för Pukebergs BKeller Madesjö IF?

Pubebergs BK/Madesjö IF för Nybro IF?

Nybro IF för Karlskrona AI Feller Lindsdals IF?

Lindsdals IF för Kalmar FF?

 

Är det alltid samma reaktioner? Vad vet jag :)

 

 

Patrik Berg

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0