Ännu en stöld.....

Återigen så måste jag erkänna mig besegrad, sist var det av den mycket bra skrivande Henrik Rydström, vars fantastiska text vi redan använt både i pojkallsvenskan, pojkgruppen och i A-laget.

Men nu är det den inte lika erkänt bra skribenten Kim Ahlqvist som har lyckats skriva några väldigt bra rader om vad vi i Nybro IF har råkat ut för. Jag skulle kanske formulerat mig lite annorlunda i vissa punkter, men att komma så nära det vi känner inom Nybro IF är nog rekord.

Läs gärna hans rader om Nybro IF här:

 

http://www.kimahlqvist.se/

 

Eller har ni texten här:

 

 

Det har varit på tal några dagar. Ikväll har Nybro IF ett sista möte med spelare och föräldrar i det pojkallsvenska laget. Detta gällande om det i år skall finnas ett PA-lag i Nybro IF. Föräldrarna till PA's spelare är tydligen sura över att grabbarna som är födda något år senare, dvs är yngre än några i laget får "Gå förbi" i åldersgruppen medans Nybro IF i sin tur vill lyckas få fram talanger. Som Patrik Berg själv sa - "Får vi fram 2 stycken varje år som tar klivet upp i A-truppen så är ju det fantastiskt". Och jag håller med honom.

 

Men dagens ungdomar har ett helt annat tänk än förr. Folk är inte villiga att träna utan har viktigare saker som datorer, tjejer, cafeer mm. Nu är det inte så många år sedan jag själv spelade juniorfotboll i Nybro IF men det verkar ha hänt en hel del. Jag hörde aldrig några föräldrar eller spelare gnälla. Bästa laget spelade alltid och inför varje säsong så försvann nån spelare upp i A-laget och några spelare valde att sluta. Inte alltid "de sämsta" utan det var grabbar som hade potential, men inte ville lägga tiden.

 

Nybro IF är ett division 3-lag, som måste förlita sig på sin ungdomsverksamhet. Det är viktigare än man tror, att kunna få fram ett par talanger varje år istället för att behöva köpa spelare från Puke, Madesjö osv. Skulle nu det pojkallsvenska laget lägga ner, ja då tror jag att det kommer att få konsekvenser först om ett par, tre år.

 

Föräldrar har förövrigt en jävligt lustig inställning till sina barns idrottande nu för tiden. De lägger sig i alldeles för mycket. Jag förstår Nybro IF, att man när killarna börjar bli 16-17 år inte vill bedriva någon social verksamhet längre utan satsa lite hårdare. Nybro IF har dessutom avlönade tränare till det pojkallsvenska laget, tränare som är utbildade och inte fasen vill dessa tränare ha hand om ett P17-lag som går och kommer lite som de vill och där spelarna har föräldrar som ska bestämma vilka som ska spela eller inte. Det är tränarens uppgift. De gör kanske inte alltid rätt, men det är deras beslut.

 

Skillnad när barn är barn. Då ska alla få spela osv, men när man är byxmyndig, myndig nog att få ägna några minuter åt sin käraste, ja då bör man väl ändå kunna ställa lite krav på sina ungdomar i föreningen. De som inte pallar trycker hör kanske helt enkelt inte hemma i Nybro IF utan bör kanske söka sig vidare till något närliggande division 6-lag eller Pukebergs BK's ungdomsverksamhet. Nog om detta nu, jag har fått säga min åsikt i det hela.

Kim Ahlqvist

 

 

Tänk att få läsa en så välformulerad text av dig Kim :) Det var imponerande!

Kan nu meddela att vi lämnar besked om framtiden imorgon onsdag kl 19.00 till alla berörda.

Nybro IF kommer själva att skriva ett uttalande om vad som beslutats, och om varför.

Hälsningar från Nybro IF.

 

Patrik Berg



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0