Dåliga föredömen!!

Sitter precis framför datorn o kollar en suveränt bra film kallad "Benjamin Buttons otroliga liv" samtidigt som jag har Zlatans match med PSG på i bakgrunden, om det händer något så växlar jag till fotbollen. 
 
Ser precis hur PSG gör 1-0 efter ett fint mål av Pastore i PSG, men får enorma flashbacks av hur målet kommer till. Allt kommer från en match med min dotters lag LSK mot IFK Grimslövs F13 lag, där ledaren Erik Kågestad och jag var så arga som man kan vara, men utan att vi visade det för några!
 
Storyn är följande, F13 match mellan Grimslöv och LSK, jag reagerade direkt över att båda linjemännen som hjälper domaren (en ung duktig tjej) är privatklädda, men vinkar mycket ivrigt av för alla förseelser de tycker är fel förutom då inkast som de bara skall sköta. För vad jag vet skall linjemän endast vinka för inkast i ungdomsfotbollen, om de nu inte är klädda som domare, eller uttalat till alla ledare att de skall vara assisterande domare.
 
Men både Erik som ledare och jag som förälder reagerade (inombords) mycket starkt på Grimslövs föräldrar på linjen som konsekvent vinkar av många LSK anfall för offside helt felaktigt. För i Grimslöv lever dem kvar i den gamla offsideregeln att bara man står offside så skall man blåsa offside!!!!!! 
Men vad jag (och Erik) har fått lära sig är ju att man inte alltid är offside, utan påverkar man inte spelet så blåser man inte offside, det tror jag alla som läser detta kan! 
 
Men i Grimslöv så vinkar man ALLTID av för offside, även om LSK tjejerna står 20 meter bort från händelserna, och efter matchen står till och med en av de energiska föräldrana som felaktigt vinkat av ca 10 st perfekta anfall för LSK och skrönar högt o tydligt till andra föräldrar om hur fel LSK har, och då börjar jag gå mot denna förälder för att, även jag högt o tydligt förklara hur d-a fel han har, men jag besinnar mig. Jag inser hur omöjligt det är att försöka övertyga denna förälder om hur fel han har. 
 
Men mina tankar gick så här, hur fel bedömning lär dem inte ut till alla andra unga domare i Grimslöv? Vad händer när det kommer dit ett lag med lite mindre försiktiga föräldrar o ledare än Erik o mig? Men fy fasiken vad det kokade i mig, bara att se dessa linjemän högt o tydligt skrävla om hur rätt dem har o hur fel Erik hade, ja fy för den ....... 
Hade någon sagt samma sak i matchen i morgon mot FK Linköping å hade den personen blivit lynchad! 
 
Och direkt när jag såg PSG mål så kom tanken upp, HOPPAS ATT DE BÅDA FÖRÄLDRARNA/LINJEMÄNNEN i Grimslöv såg detta mål, som de solklart hade vinkat av för offside. För Zlatan stod ju offside när bollen spelades, men han visade tydligt att han inte ville nå bollen, därav ingen offside. Kan de någon fotboll så ställer de sig nu frågan, varför godkändes detta må? Det är ju offside! 
 
Frågan är nu bara hur i h-e jag kan få detta inlägg att nå dessa två föräldra (eller hela Grimslöv) så att de kan få lära sig en mycket viktig del av regelverket!!!! 
 
Fy vad jag gick igång på denna irritation som legat och grott i mig sen den 22 augusti!!! 
Men jag skyller allt på Norrlands Guld :) 
 
Patrik
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Östria

Kom igen nu Nybro och sätt seriefavoriterna Smedby på plats!!
Visa att ni är minst lika bra som dem så skickar vi två plattor med nåt drickbart till er efter säsongen:)

2012-09-25 @ 20:15:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0