Huvudtränarens "klockrena" avvisning!

Som utlovat kommer här en kort (eller inte) redogörelse från gårdagens incident som inträffade mellan Festim Pasho (FP) och den för dagen gulklädde huvuddomaren (HD).
 
Vi leder matchen med 2-1 och alla inblandade parter är uppspelta på antingen det ena eller det andra sättet, men just i detta läge och matchklockan tickar mot 90 min så tror jag alla köper att alla är på tårna, och då främst då det gäller domarens bedömningar och ev tidtagning och ev tillägg. 
 
Och vår käre tränare, FP är en tränare som lever sig in i matcherna (lite för mycket enligt mitt tycke), men igår var han som han brukar även när klockan slog 90 min. Men han coachade aktivt och var väldigt mån om att behålla ledningen tills domaren blåser av matchen. Och som alltid så frågade FP HD hur mycket tillägg han hade, och fick då svaret 3 min. 
 
Och det var några nervösa minuter som väntade, men spelet rullar ändå på helt utan några avbrott. Men tillslut så blir Philip R liggande med svåra smärtor efter att ha sprungit ihop med en Rydaholmsspelare knä mot knä. 
Då hade det gått 2,30 min av tillägget, men FP frågar ändå HD vad det är kvar av matchen, för den borde ju vara slut när som. 
 
Men då svarade HD att det var 1,45 kvar!! Hur kan det vara möjligt sa FP, "det har ju gått 3 min av tillägstiden enligt min klocka". (FP hade ju kunnat köpa de 30 sek som avbrottet nu var uppe i med Philips skada). HD svar blev då något i stil med "då får du slänga din klocka för den går ju inte rätt"
 
 
Vad händer då tror ni när FP tar av sig klockan och slänger in den i båset, det kommer en rusande HD med en högljudd signal kraftigt vinkande och avvisar FP från planen!
 
En av Rydaholms spelare säger då följande till HD "du kan ju inte visa ut han för att han tar av sig klockan, för det var ju precis det du sa till han att göra!. Vidare så fick FP uppmaningen av HD att gå över planen för att sätta sig på läktaren på andra sidan, och då blev ju flera spelare i Rydaholm arga på domaren, men han hade pekat ut var FP skulle gå. 
 
Och behöver jag tillägga att HD inte tog emot en enda försök till kontakt utan bara slog ifrån sig allt! Detta var nästan humor enligt mig, och ändå tycker ju jag att FP håller lite för aktiv nivå på bänken, men detta var en situation som händer i varenda lag och match när det är jämt, och då lär det bli många avvisningar under året om det är denna nivån som gäller. 
 
Men jag vet att hela situationen kan uppfattas som att FP har gjort sig skyldig till att bli rättvist avvisad, men för oss som var med om situationen var det en helt horribelt felbedömning av hela situationen, iaf enligt mig.  
 
Men det säger väl alla som blivit avvisade, så varför skulle någon tro på att FP var ett helgon! 
 
En situation som enligt mig är 10 ggr värre, och som nästan förklarar allt hat mot domarna som ofta gör sig påmind under så gott som alla nivåer hände då vi gjorde vårt segermål i 64 matchminuten. 
 
För när Jörgen H rullade in bollen i mål och alla spelarna blev vansinnigt glada och sprang mot Jörgen för att fira målet så hade jag 3 spelare som precis höll på att värma upp nere mot hörnflaggan där målet kom till. 
Och även dessa 3 spelare blev fantastiskt glada och började kramas och hoppa av glädje, men fortfarande utanför planen precis på det ställe de skulle värma upp på. 
 
Vad händer tror ni? Ja precis, den ass domaren går fram till dessa 3 mycket glada spelare och ber dem lugna ner sig!!!!! Hur i h-e kan man ta ett sånt beslut? Jag menar spelet var ju fortfarande avblåst, och hela Nybros lag var fortfarande tillsammans uppe i Rydaholms straffområde! Får vi inte fira mål ens längre utan att bli tillsagda! Vart är vi på väg? 
 
Nej nu får lag lugna ner mig lite, för även nu när jag skriver detta så blir jag varm inombord av ilska och irritation över hur domarna i denna match förstörde mitt hopp om att vi tillsammans skall få till ett bättre klimat under matcherna. 
 
Jag är gärna med på ett möte eller samtal med någon ansvarig för domarna, då jag tycker att samtidigt som många ledare uppför sig illa och inte ger domarna något val utan att tillrättavisa många ledare, så finns det alldeles för många domare gör stora fel och uppträder minst lika dåligt som många ledare.
Skillnaden är ju bara att ledare blir avvisade och straffade medans domarna lugnt kan åka och döma nästa helg igen, samtidigt som en ledare snällt får stå över en omgång och med ev böter tom ibland.
 
Vart vänder man sig om man som förening tycker att någon domare gått över gränsen?   
 
Patrik
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0