Intervju med Niklas Gustavsson......

En av våra två nya killar har svarat på lite frågor om sig själv, Nybro IF och sin karriär. 
Så varmt välkomna att läsa vad Niklas tycker och tänker:
 

Efter Bergkvara AIF urdragning inför 2013 så blev det flera bra spelare lediga för oss andra att prata med, och en vi kontaktade då var Niklas Gustavsson som då fick tacka nej pga skada.                           Men istället blev det klart med övergång till 2014, och nu vill vi veta mer om hans pappa ”Lages” Nybro IF karriär och en hel del annat!  

 

Kort sammanfattning av din fotbollshistoria!

Jag blev skolad av farsan i tidig ålder på Kalmar FF’s Fotbollsskola. Åren gick, och jag fick problem med mina knän i tonåren och blev tvungen lägga av med all idrott vid 14 års ålder.

5 år senare började jag lira igen, farsan som alltid varit min drivkraft ringde Ulf Nordenhem dåvarande tränare i Kalmar Södra och frågade om jag kunde komma ner och träna.

Jag har hunnit med ett par stopp innan det nu blev Nybro IF, Linsdals IF, Timmernabbens IF, Bergkvara AIF och sist men inte minst IFK Påryd. Men det var först när jag kom till Bergkvara vid 23 års ålder som min motivation och utveckling verkligen blomstrade (om jag får säga det själv). Tränarna Peter "PK" Karlsson och Kjell "Gubbe" Arvidsson gav mig en ordentlig knuff i min utveckling. Det blev ett bra år för laget och vi vann Elitfyran. Tyvärr fick Bergkvara börja om i 6:an och jag själv (skadad i slutet av säsongen) vandrade vidare tillsammans med bröderna Nilsson till Påryd. Det blev ett bra år i Påryd, jag kom tillbaka efter min skada och vi tog ett steg upp i serie systemet efter kval. Som sagt, på den vägen är det. 

Varför blev det Nybro IF?

Nybro är en etablerad klubb som har bevisat att man kan utveckla spelare. Spelarna är hungriga, varje duell ska vinnas, man ser att viljan är stark i gruppen. Jag gillar när man ser den glöden hos andra, det får mig att vilja kriga ännu hårdare. Jag känner att jag passar in både på och utanför planen och att jag kan utvecklas ytterliggare ett par steg. Jag gillar harmonin i omklädningsrummet, det ska vara musik och en jävla go anda

 Din pappa Ingemar ”Lage” Gustavsson har spelat för Nybro IF, vad vet du om det?

Hehe, jodå jag vet att det finns många gamla lokala fotbollsstötar som vet vem han är, och det får man höra lite då och då när man pratar fotboll, "jaha är det din farsa, lille brytsäkra högerbacken i Nybro" något i den stilen haha. Jag minns en gång, jag tror det var farfar som sparat en hel pärm med tidningsutdrag då farsan var på bild och det stod en massa om honom. "äntligen är Lage tillbaka" stod det på en sida med stor text, det trodde jag inte om honom :)

Hur har din första tid varit i Nybro IF?

Den känns väldigt bra, har inte träffat alla spelare ännu. Men som jag trodde det skulle vara, ett gäng hungriga vargar! 

Vad skiljer Nybro IF från de tidigare klubbarna du representerat?

Spelmässigt är de ju tempot, samtidigt är ambitionen på träningen högre, viljan att vinna även på träning är mycket större. Och jag är övertygad om att den största faktorn till om man ska lyckas är att alltid ge 110% på träning, att man vill vinna och vara bäst i varenda övning. Som jag sa innan, man kan se glöden. Sen är det roligt att se att alla oavsett ålder tjatar med varandra i omklädningsrummet, så är det inte i alla lag.

Vad är din favoritposition i laget? Och varför?   

Min favoritposition är innermittfält, där kan man driva på killarna på ett helt annat sätt, man är  lika mycket delaktig i offensiven som man kan vara i defensiven. Sen kan man hitta riktigt roliga väggspel, jag gillar att slå en passning på 10-15 m mellan motståndarnas mittfält till min medspelare och själv driva med, dvs jag är inte nöjd med min pass utan jag vill också ha tillbaka den efter att tagit löpning så jag kan leverera bollen på nytt med ett litet väggspel eller gå själv i djupet. På så sätt kan man spela bort ett helt mittfält/backlinje på bara en passning. Svensk fotboll är för mycket bredd, borde var mer djup. Väldigt effektivt om jag får säga det själv ;). Kan även tänka mig spela ytter men då vill jag ha en friare roll.

Vilken målsättning har du och var hamnar vi i årets serie?

Min egna målsättning är att bli starkare, snabbare, att bli bättre på allt, skott, passningar, löpningar, mitt sätt att agera, mitt sätt att prata. Jag vill vinna serien, det är den inställning jag har, men jag vet att det krävs enormt mycket för att lyckas. Lite kaxigt, men med glimten i ögat vill jag säga att vi vinner serien, jag har ingen aning om vad de andra lagen kommer med. Jag vet bara att Nybro IF har alla förutsättningar för att lyckas, och jag vet vad jag själv kan åstadkomma om jag bara får chansen ;)

Några ord om Nybro IF!

Det verkar vara en förening som verkligen utvecklar sina spelare på ett mycket bättre sätt an vad de andra lagen gör häromkring. Det räcker att vara med på en träning för att se/känna att dem är på en annan nivå när det gäller träningen. Men de måste nu också kunna ta vara på den träningen och få ihop det så att ”vi” kan vinna serien och gå upp i Div.2, där jag tycker dem hör hemma.

Något annat du vill säga?

Det är att jag önskar IFK Påryd lycka till i Div.4 nästa säsong, för där har jag funnit vänner för livet. Och med lite censur så vill jag hälsa dem ”K-n B-n Mörevallen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0