Intervju med A-lagets tränare Festim Pasho....

Nu står det klart att vår huvudtränare Festim Pasho även nästa år kommer att träna vårt representationslag. Detta har alltid varit föreningens huvudspår då Festim bland annat har varit med och jobbat med den visionsplan vi har framtagit. Vi är mycket glada att Pasho fortsätter med det jobb som han och hans ledarstab har påbörjat. Kontrakten är skrivet på 1+1 år.

 

 
 

Nedan följer en intervju med vår huvudtränare.

 

Nytt kontrakt påskrivet, dina tankar?

 

Först och främst vill jag tacka för förtroendet. Nybro IF är viktigt för mig, annars hade jag nog inte varit här där jag är idag. För mig har det egentligen varit två spår. Antingen fortsätta med det arbete vi håller på med i Nybro IF eller vara hemma med min familj.

 

Dina tankar om årets säsong?

 

Här skulle jag kunna prata i evigheter, men jag väljer att hålla mig kort.  Vi ville vara med och tampas om uppflyttning och rent förutsättningsmässigt hade vi en stor fördel gentemot våra konkurrenter. Vi fick till stor del behålla vår trupp, vi fick in nyförvärv som anpassades sig väldigt snabbt. Vi har haft dem bästa spelarna och till träning och match har det varit en stor professionalism. Vi skaffade oss ett bra försprång poängmässigt som vi kunde dra nytta av mot slutet av säsongen, då vi var väldigt tunna i vår trupp. Sedan har säsongen innehållet mer saker än bara träningar, matcher och resultat.

 

Kan du utveckla det?

 

Som alla vet hade vi en målsättning som innebar att vi strävade efter att ta klivet upp till division 2.  Vi kände en press och vi gillade det. Sedan fick vi vårt nyförvärv Rasmus skadad tidigt på försäsongen. Några veckor efter det fick vi det mycket tråkiga beskedet angående Fredrik. Detta påverkade oss väldigt mycket men relativt snabbt bestämde vi oss för att ha ytterligare en målsättning till med årets säsong. Vi skulle, tillsammans med Fredrik, vinna hans kamp mot sjukdomen. Här har alla i A-truppen, spelare som ledare, föreningsrepresentanter och andra aktiva visa att vi tillsammans med Fredrik är många. En av anledningarna till att jag vill fortsätta i Nybro IF, är att jag ville se Fredrik springa på sin kant igen. Detta kommer han förhoppningsvis att göra i framtiden.

 

Dina tankar om framtiden men framförallt nästa säsong?

 

Vi är i en fas nu där organisationen måste sätta sig först. Jag är mycket nöjd med den stab jag har arbetat med och hoppas att vi även nästa år ska kunna jobba tillsammans. Jag hoppas att vi får behålla så många som möjligt från årets spelartrupp. Dem vi inte lyckas behålla bör vi ersätta. En förutsättning för att utveckla och ta nästa steg är att så många som möjligt av årets spelartrupp fortsätter även nästa år. Då slipper vi introduktionen och kan påbörja med nästa steg med en gång.

Anpassningen från eventuella nya spelare skulle också gå mycket fortare om vi får behålla största delan av årets trupp. Men om så inte skulle bli fallet så får vi anpassa oss efter det, det blir alltid några som lämnar.

Men jag är övertygad om att Nybro IF har en ljus framtid till mötes. Men ska föreningen stå stadigt i framtiden bör ungdomsverksamheten vara ett av fokusområden. Här vet jag att föreningen har en plan som ser intressant ut.

Annars tror jag att nästa år kommer att innebära en tuffare matchmiljö med väldigt många bra lag. Spelarna får möta bra lag och spelare, och på så sätt fortsätta att utvecklas. Rent generellt en väldigt rolig och inspirerande serie.

 

Något övrigt du vill ta upp?

 

Vill först och främsta tacka alla ledare och spelare som jag har samarbetat med under året. Ett annat stort tack går till alla supportrar som har stötta oss såväl hemma men även bortamatcherna. Vi har haft ett ovanligt stort stöd på bortaplan. Ett tack går även till sportchefen och styrelsen som under året har givit oss bra förutsättningar till att bedriva verksamheten.

Tack till alla ungdomsledare och spelare, men även publik och eldsjälar som under året har stöttat oss under hemmamatcherna. Det sista tacket får faktiskt gå till min familj som under fotbollssäsongen knappt ser mig men är mina största supporters ändå.

 

Vi tackar Festim för pratstunden, och nu är både hans och föreningens förhoppning att hela Nybro IF samarbetar och tillsammans gör att vi tar flera kliv på alla områden inom Nybro IF.

Och sportgruppens arbete är närmast att få positiva svar från årets spelartrupp om att dem vill vara med även under 2016. Och där har Festim varit tydlig med att han vill behålla storleken och strukturen på samma sätt som vi hade inför detta året.  

 

Patrik / Sportgruppen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0