Intervju nr 5 inför premiären med Filip A.....

Filip Andersson, en lite sen övergång så här precis innan serien startar, och många frågar sig nog ”vem är detta?  Men det skall vi förhoppningsvis bli lite klarare över efter denna intervju med en sympatiskt ung 30-åring från Skövde!       

 

 

 

Kort sammanfattning av din fotbollshistoria!

Min fotbollskarriär startade i Götene IF. Götene är en liten ort i Skaraborg i Västergötland och ligger mellan städerna Skara, Lidköping, Mariestad och Skövde. I Götene spelade jag division 4 och 3-fotboll tills jag blev 20 år. En hjärmuskelinflammation gjorde att jag blev borta från fotbollen en längre tid och jag tappade motivationen. Gick då över till Lundsbrunns IF (Lundsbrunn tillhör Götene, som Pukeberg för Nybro). Lundsbrunns IF spelade i Div 6 när jag kom, div 4 när jag lämnade. Etablerade mig som målskytt i regionen och smällde bland annat i 30 mål i Division 5. Efter detta blev det återigen Götene IF som då tagit steget upp i Division 2. Första året i division 2 gick hyfsat, andra året mycket bättre. Trots sviktande motivation och en bokad resa till Australien följde bästa året i karriären då jag vann skytteligan i Division 2 med 17 gjorda mål. Efter diverse provträningar med division 1-lag och superettanlag blev det tillslut Skövde AIK i division 1 i 2 säsonger, en fotoperation förstörde dock 7 månaders fotboll och motivationen försvann lite igen. Tillbaka till Götene och 1 säsong i Division 3, sedan flytt till Växjö och Räppe GoIF. Båda dessa säsonger blev tyvärr skade- och sjukdomsfyllda. Nya tag i Nybro IF!      

 

Varför blev det Nybro IF?

I och med att jag och min sambo Jonna aldrig riktigt känt oss hemma i Växjö öppnades  en möjlighet om flytt till Kalmar då Jonna fått jobb över sommaren i Kalmar. Min studie- och nyfunne vän Pontus Dorch pratade gott om Nybro IF och tränaren Festim Pasho. Han gillade också stämningen i laget. Detta gjorde att mitt sug på fotboll ökade ytterligare och Nybro blev ett självklart val efter några träningar med laget.

 

Vilken sorts spelare är du enligt dig själv?

Jag är en spelare som genom karriären alltid gjort mycket mål. Har en fin bredsida i alla lägen både som passningsfot och avslutsfot. Är en ganska klok spelare som sällan slår bort eller tappar bollen.

 

Hur har din första tid varit i Nybro IF?

Mycket bra. Trivs som fisken i vattnet. Alla spelare och ledare har välkomnat mig in i laget på ett fantastiskt sätt. Karzan och Brandon har verkligen hjälpt till genom att snacka mycket gött i bastun.

 

Vad skiljer Nybro IF från de tidigare föreningar?

Nybro IF spelar fotboll på ett sätt som många borde ta efter. Nybro har ett fantastiskt tänk i hur man vill att fotboll ska spelas och man går inte ifrån idén även om det går troll i maskineriet vilket är en styrka. Spelade en liknande fotboll i Skövde AIK, dock inte lika systematiskt. Festims filosofi genomsyrar Nybro IF som förening och alla vet vad som krävs för att spela denna typ av fotboll.

 

Vad är din favoritposition i laget? Och varför?  

Anfallare eller släpande anfallare (nr 10). Har genom karriären alltid spelat anfallare och känner mig hemma där. Som släpande anfallare med lite friare roll trivs jag precis lika bra.

 

Vilken målsättning har du själv? Och var hamnar vi i årets serie?

Min personliga målsättning är att fortsätta utvecklas som spelare och spela på en jämnare nivå genom hela matcherna. Peta in en del mål vore ju fint också förstås.

 

Kommer Pontus Dorch extraordinära vader vara de största i Division 2 i år?

Ja det tror jag faktiskt, de är fantastiska!

 

Vi säger även tack till Filip, och önskar honom lycka till under 2016.

 

Patrik 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0